acasadipia

Alla inlägg den 22 mars 2018

Av Pia - 22 mars 2018 07:11

Jaha då är det torsdag igen. Ska till Kista på team-möte hoppas på att jag får komma till psykologen en eller två gånger till. Annars är detta sista gången på PBM. Slut på rehab början på något nytt och förhoppningsvis långvarig långsam återgång till arbetslivet och ett mer aktivt liv men min värk. Vad har jag lärt mig på rehab då? Ja min värk kommer inte att ta död på mig. Den kommer inte att försvinna. Men den får absolut inte ta över. Jag har accepterat att den finns men det betyder inte att jag är glad för att jag har den. Jag kan tänka mig över värktopparna och fortsätta att göra det jag vill. Har bara fått acceptera att jag inte kan göra allt på engång utan lite i taget. Och jag har lärt mig att vara glad för det jag har gjort och inte deppa ner mig på saker jag inte har gjort. Jag har lärt mig mycket om mig själv. Vet var mina gränser är. Men tyvärr betyder det inte att jag alltid gör som jag har lärt mig. Jag är inte mer än en människa. Och vi verka vara skapta att tänja på gränser speciellt på våra egna. Att det är ett mer stressigt samhälle vi lever i gör inte saken bättre. Mer synintryck får vi varje dag från sociala medier och mer ser vi vad andra gör och vill också göra det även fast vi inte hinner. Jag har lärt mig att det är bra att ha tråkigt att bara sitta ner ett tåg och göra ingenting. För att återhämta sig. Ojoj nu höll jag på att glömma, jag har lärt mig att andas med magen. Inte bröstet utan magen. När ni sitter i bilen, pendel, tunnelbanan till jobbet så andas med magen och känn hur kroppen slappnar av. Gör det på fika rasten och lunchen. Eller sätt er och andas en minut innan ni tar tag i något jobbigt. Andas med magen efter det jobbiga. Ja försök att andas med magen så mycket ni kan. Det hjälper. Du ger ni hjärna signal att det är lugnt. Andas bara med bröstet när du anstränger dig som en snabb promenad eller du är ute och joggar eller tränar med annat. Då behövs det. Små barn andas med magen automatiskt men det försvinner oftast när man blir äldre. Så lär era barn att andas med magen då klarar de stressen i skolan bättre. Ja nu vet ni det.

Annars så bakade jag en banan/chokladkaka igår. Vi hade en massa bananer på jobbet så kakan åker med mig dit. Var ju hos dietisten i går. Hade gått upp men inte så mycket. Knappt ett kilo så jag är nöjd och tar nya tag igen.

Ha det!

Presentation


Denna blogg handlar om mig och mina intressen samt hur jag kämpar med vardagen.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

a casa di Pia

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards