acasadipia

Alla inlägg under januari 2022

Av Pia - 27 januari 2022 14:53

Nu har det gått 15 dagar seda operation. Dagarna har gått både långsamt och snabbt. Har varit utan bröstbandet sedan dag 10. Så skönt. Det hade samlats en hel del vätska under armhålorna. Så var inne igår och tömde ut en dl. Tydligen har inte de lymfkörtlar som är kvar förståt att dem sista är kvar och sänder vidare vätska till den som är borta så det samlas sig en heldel vätska där. Kroppen hinner inte ta reda på det. På bröstet ovanför sören fylls det oxå på vätska men där tappar man inte ur. Det kluckar och känns som man har ett tungt halsband som dinglar där så fort man rör sig.

Idag är det en låg dag är fruktansvärt trött. Men kan inte sova.men vill. Jättejobbigt.

Kram

Av Pia - 19 januari 2022 18:20

Var hos sjuksköterska för det första sår omläggningen. Tog med mamma så hon sedan kan hjälpa mig med det. Har så svårt för sår och blod och sådan. Blir kallsvettig, blir yr och svimfärdig. Så jag blundade medans de höll på. Det ser tydligen bra ut. För att få fina ärr ska jag hålla på att sätte på silikontejp i tio veckor. Mamma ska kanske inte behöva byta alla gånger ska nog lära mig. Ska väl först våga se hur det ser ut först. Har börjat klappa lite över bröstet med tröja och stödbandet. Tar små steg framåt. Hade spänt mig inför besöket så nu är jag så trött.
Fibron håller sig lugn. Bara lite ont. Jag var mest nervös över hur fibron skulle reagera på detta.

Men jag tycker allt är konstigt. Som om jag inte är med i detta även fast jag är mitt uppe i det. Tankarna kommer och går. Både negativa och positiva. Det svårades är att jag inte kan sova i min vanliga sovställning utan det är ryggläge som gäller. Får nog inte tillräcklig sömn. Men som en stund mitt på dagen så det blir nog bra ändå.

Hoppas ni har det bra.

Av Pia - 15 januari 2022 09:29

Allt gick bra med operationen. Sov en natt på sjukhuset. Är hemma igen. Nu är det läkning och berarbete som gäller. Har inte speciellt ont. Skriver mera en annan dag

Kram

Av Pia - 11 januari 2022 22:33

Då ligger man nästan klinisk ren och ska försöka sova. Har duschat inför operation. Ska föra samma procedur imorgon innan vi ska åka. Ska vara på sjukhuset kl 7.00

Jag vill ju leva så ta bort cancern är inte problemet. Men ta bort brösten tydligen en himla stor grej. Hur många positiva saker jag än kan komma på med att inte ha bröst så kommer tankar på utseendet upp. Och hur känns det att inte ha bröst. Kan inte förstå den känslan. Kan inte förbereda mig på den för jag kan inte fantisera mig in i den situationen. Känner mig just nu lugn. Men har varit väldigt ledsen i dag efter de spruta in radioaktivt medel i brösten som en börja på operationen. De gjorde det för det ska leda dem till mina lymfkörtlar. Iallafall den först den så kallade porten. Om de inte kan se någon cancercell (eller vad de ser) så har den inte spridit sig och då räcker det med "bara" den här operation. Så håll tummarna på det.

Det känns verklig nu.

Jag har bröstcancer

Imorgon operar jag bort mina bröst så jag får bort cancern.

Hur reagerar min fibro på detta? Det är ju klart att jag kommer att reagera psykiskt, men som en vän sa så har jag ju varit inställd på operation av brösten. Trodde bara att jag skulle hinna gå ner i vikt så jag kunde få nya bröst på engång. Och att det skulle vara för att förhindra att jag skulle få bröstcancer.

Jag ska försöka få en period med så lite smärta som möjligt så jag kan komma i gång med träning (läs promenader) så fortvsom möjligt. Komma igång med vikt resan jag har börjat. Längtar tills jag kan gå vidare. Och tänka där fick jag en erfarenhet till och lär mig hur jag hanterat den erfarenheten och kanske lär mig hantera andra jobbiga situationen iframtiden.

Som vanligt försöker jag vara positiv. Tror livet blir lättare då.

Kram och godnatt

Av Pia - 8 januari 2022 11:10

Vill stoppa ner huvudet i marken och inte komma upp först allt är över. Kan man göra så? Mycket jag kan gör men vill faktiskt inte gör något. Och för var dag som närmar sig ju starkare är känslan. Hur kan jag vända detta? Alltså jag vill inte göra roliga saker eller mindre roliga saker och måsten. Så min vanliga tatik att lura mig att göra saker funkar inte. Min taktik är göra något roligt i 30 minuter göra måsten och mindre roliga saker i 30 minuter. Någon som har en idé hur jag ska göra. Livet går ju vidare och "måsten" måste göras vad som än händer i livet.

Fick ett puzzel av mamma ett klurigt än som går väldigt långsamt fram men det kommer att gå.

I början av denna vecka (har haft semester) gjöt jag ljus av div. stumpar. Det blev en del.

Funderar på att gå och lägga några bitar på puzzlet innan jag försöker göra fint i badrummet.

Vi hörs en annan gång.

Kram

Presentation


Denna blogg handlar om mig och mina intressen samt hur jag kämpar med vardagen.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

a casa di Pia

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards