acasadipia

Alla inlägg under oktober 2011

Av Pia - 31 oktober 2011 19:30

Detta med att dra fram och ta tillbacka en timme är inte roligt när man har små barn. I söndags morse vaknade barnen som vanligt ca 5.30 sommartid alltså ca 4.30 vintertid. De vill förstås gå upp då för det för står ju inte att det är natt forfarande de följer ju sin inre klocka som sa att nu är det morgon. Stackars mamman fick lov att traska upp och försökte få de små liven att leka tyst väldigt länge denna morgon. Det gick ganska bra. Jag var bara himmla trött på kvällen.


Min mamma och hennes hund Rasmus kom på söndags kvällen. Hon hade glädjen att passa min gokorvar när dagis var stängt i dag. Dem var förstås som små änglar med mormor och hjälpte henne att gå ut med Rasmus och visade henne deras gård med sandlådan och gungor.


Natten mellan söndag och måndag var inte roligt första halvan hade jag svårt att sova för jag hade något som kiklades i halsen, och när jag väl hade somnat kom Joakim in och sa att han hade drömt.Så det var bara att gå upp och stoppa om honom och sätta på lite musik så han kunde somna igen. men han vaknade typ frya gånger till och från kl. 2.30 var han mer eller mindre vaken. Jag trodde jag skulle ha en skön morgon utan barn som skulle ha uppmärksamhet men inte så jag har varit så trött i dag så allt gick i slowmotion.   


På lunchen kom jag i allfall i väg till Åhlens och köpte den sista nystandet till mormorsrutorn. Vet inte om jag orkar virka något i dag. Så jag får ta tag i de sista rutorna i morgon.


Ha det.    

Av Pia - 31 oktober 2011 11:00

Ville bara lite snabbt säga att jag blev klar med kjolen i går. Så här blev den

 

Och så virkade jag färdig en svar hund till mamma, som döpte den till Pontus.


 

Hörs senare

Av Pia - 29 oktober 2011 22:05

Sitter här och sriver på min blogg. Har jag inget roligar för mig en fredags kväll. Man kunde ju ha varit på Hammerfall   men hittade ingen som ville gå med mig. Ville int gå själv lite tråkigt. Men sånt är livet. Fick höra lite musik i alla fall i programet Så mycket bättre. En massa olika tolkningar av Tomas Ledins låtar. Det var bra, men jag tror Hammerfall hade varit bättre.   


I eftermiddags så började jag igen med kjolen allt flöt på tills jag skulle använda tvillingnålen. Antingen är det jag som inte kan eller så funkar inte det på min symaskin. Jag gav i alla fall upp tvillingnålen och gör en elastisksömn i stället. När jag hade bestämt mig för det upptäckte jag att jag hade varit för slarvig med måttbandet när jag hade vikt ner linningen så det blev snett. Det var bara att sprätta upp och måta och nåla om. Mer hann jag inte för då började TV:n. Så för att inte sitta sysslolös framför TV:n så började jag med en Amigurumi-hund. Kroppen är snart färdig. Det går riktigt fort faktiskt. Efter alla mormorsrutor så har jag väl blivit van med virknålen. Vi får se om jag blir färdig med Kjolen och hunden i morgon.


Imorgon kommer mamma och Rasmus hit. De ska ta hand om Joakim och David på måndag då dagis är stängt. JAg kommer att få en skön måndagsmorgon, kan bara ta hand om mig själv innan jag ska iväg till jobbet.


Ha en trevlig fortsatt lördagskväll.   

Av Pia - 29 oktober 2011 13:15

Viss var Molly helt ortrolig i går på idol? Var har hon fått denna röst ifrån.


Går dagens bak blev en av de bästa jag har gjort. Degen jäste så himmla bra och de blev jätte goda.

     


I dag var Jag med Joakim till frisören.  Så nu är han så fin och blå i håret.


Igår fick jag hjälp av min svägerska med hur jag skulle lägga ut möstret på tyget så i dag ska jag sy den. Måste bara få plats på köksbordet först. Mina små sötnosar har just nu tagit bordet i beslagt och håller på med lera över hela det och golvet under. Det positiva med detta är att det sitter stilla och är någolunda tysta.


Mamma har bett om en virkat hund så nu tänkte jag försöka göra en till henne.


Ha det

Av Pia - 28 oktober 2011 11:13

För två dagar sedan börjar förberedande för dagens surdegsbak.

        

Började med att pigga upp grundsatsen

      

Igår kväll gjorde jag fördegen

       

Och nyss själva surdegen. Nu står den på jäsning. Utbakning i kväll.


Kom i håg att skriva i gästboken.


Ses snart          

Av Pia - 28 oktober 2011 10:03

I går trodde jag att jag hade virkat min sista mormorsruta på ett tag, men jag hade räknat fel jag hade sex till att göra. Inte nog med det så tar den svart garnet slut oxå. Typiskt.

   


En annan sak som inte gick som jag hade tänkt mig var hjälpen av kjolen som jag syr. Min svägerska hann int i går så vi ska göra ett försök i dag i stället så jag kanske kan sy den i helgen.


Jag känner mig ganska glad i dag. Igår var jag oss min vän och drack te och snackade en massa. Man blir så glad över att ha en vän som man kan prata med utan att hon dömer ut en även fast man i bland gör tokiga saker.


Nä nu är det dags att fixa surdegen!


   (borde vara två tjejer med vaarsin tekopp istället men hittade ingen bättre)


Av Pia - 26 oktober 2011 20:48

Har försökt att använd själutlösaren på kameran så jag kunnde få en bild på mig själ med den nya frissan och färgen på håret. Hoppas att ni tycker det blev någolunda snygg bild.


Ringde min svägerska i dag för jag vågar helt enkelt inte klippa ut kjolen. Vi ska ses i morgon så får vi se om jag har tänkt rätt när jag har lagt mönstret på tyget. Hoppas hoppas.


Har som sagt varit hos frissan i dag och färgade håret det blev en jätte mörkbrun (nästa svart) på underhåret. Sen en brunfäger åt koppar (som frissan sa). blev riktikt snyggt faktiskt. Och denna gången fönade hon  håret rakt istället för alla lockar jag brukar ha när jag går från frissan. Jag passade även på att noppra ögonbrynen. Jag tog helt enkelt hand om mig själv.


Idag är det dags för surdegen att "matas". Har tagit lite bilder på hur den ser ut och hur i vilken glasburk jag förvarar surdegen i.

     


Nä nu ska jag försöka virka nårga mormorsrutor, har bara fem kvar att virka innan jag ska sy i hop dem till en pläd.


Ha en skön kväll

Av Pia - 25 oktober 2011 20:23

Jag har försökt att sy en "lätt" kjol i dag. Det är andra gången jag försöker mig på att sy efter mönster. Första gången var för tre år sedan och då blev det en lång kjol och en vid kort kjol. De blev faktiskt bra och jag har andvänt dem. Så jag tänkte att det är väl inte så svårt att sy en snäv kjol i trikåtyg. Så jag inskaffade ett möster, trikånål och en dubbelnål. Men det svåraste är inte själva symaskinen utan hur man lägger möstret rätt på tyget så man kan klippa ut den. Så jag har fastnat nu så jag lääger kjol-projektet på is tills i morgon och tar tag i mormorsrutorna i stället.


Eftersom jag har höllt på med kjolen hela dagen utan att komma så långt så har ju mina steg blivit lidande. Jag tar bättre tag i morgon. På tal om i morgon så ska jag verkligen ta hand om mig själv. Ska till frissan och klippa och färga håret. Hel mysigt. och medans jag sitter där kan jag ju fundera på hur jag ska komma vidare med kjolen.


Nä nu ska jag virka ha det ses snart!  

Presentation


Denna blogg handlar om mig och mina intressen samt hur jag kämpar med vardagen.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28 29
30
31
<<<
Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

a casa di Pia

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards