acasadipia

Alla inlägg under november 2015

Av Pia - 27 november 2015 13:16

Dagen skulle börja med sovmorgon, men började med provtagning istället. Det verkar som medicinen mot struma hjälper. Men blodprovet kommer att tala om om det har hänt något. Jag märker att jag är piggare, har mindre ont, gått ner lite i vikt och håret har blivit tjockare. Tydligen bra tecken.

Börjar sent i dag. Ska med kollegorna till en gammal kollega på middag ikväll. Så istället för att åka fram och tillbaka så fick jag ta ett sent pass istället. Passa mig alldeles utmärkt. Har sorterat papper, tvättat och gjutit ljus. Fullfart alltså. Mamma kom över på en fika oxå. Snart har hon full fart med David som kommer efter skolan. Joakim blev sjuk under natten och vilar hos farmor.
Ikväll har mamma hand om gokorvarna. Lite avis på exmaken som ska till Göteborg och se Hammerfall imorgon. Men jag får en extra helg med barnen.

Här är bilder på ljusen jag gjorde i förrgår. Gav dem till mamma. Hon är fotografen.

Håller på med två ljus nu ska blanda turkos och lilla. Det ena är i pringelsröret. Men antar att det ser ut som det andra. Mycket spännande.o

Av Pia - 26 november 2015 08:31

Igår jobbade jag förmiddag och åkte till Uppsala på eftermiddagen. Vi var på Ikea och elgiganten. Känner mig nöjd. Dels för att det som ska handlas inför renoveringen är klar och dels att min kropp orkar. Jag var inte helt slut när jag kom hem. Mer normalt trött som vilken som helst. Förut litade jag inte alls på denna känslan men börjar lita på den igen. Underbart. Håller på och bli jag själv. Men fortfarande måste jag stoppa mig och spara på energin i kroppen. Helt ok att bara sitta och ta en kopp te i soffan framför tvn. Behöver inte ha helt undan röjt. Lite trivsamt stök gör inget.

Tvättande en tvätt igår kväll. Hängde uppdelad oxå. Har senaste år satt på en tvättmaskin och sedan inte haft energi att hänga den samma dag. Framsteg. Pysselgalen som jag är var jag bara tvungen att gjuta lite ljus oxå. Nu hände det något konstigt. Var helt övertygad att jag tog en bild på ljusen, men hittade ingen. Jaja. Det blev vita ljus i går iallafall.

Idag kommer mamma till mig och vi ska packa det mest i köket. På onsdag kväll ska det vara tomt, och på torsdag kommer leveransen från Ikea. Så himmla spännande.

Av Pia - 25 november 2015 07:23

Här kommer de utlovade bilderna ljusen jag gjort. Tänk på att jag är en glad amatör när det gäller gjutning av ljus.

Mamma och jag var och shoppade till renoveringen i kök och hall. Det blev, grundfärg, repreationstappet, klister, golvskydd, tabetskrapa, prov burk på ny färg till hallen, spackel och kakel.

Idag ska vi till Uppsala och shoppa vidare. Måste passa på medans mamma och bil är hemma. Snart drar hon till Gotland igen.

Min sorg efter min älskling är som ett vakuum nu. Hade så gärna velat att han var här. Saknar honom på alla plan och sätt det går. Ibland får jag för mig att jag bara drömt att han är död. Men tyvärr är det verklighet. Han kan inte ha fattat hur mycket han betyde för mig och andra. Han fattade inte att han var viktig för många. David brukar prata om honom som före och efter hans död. Det hände när gubben fanns och det hände när gubben hade dött.

Att jag inte kallar honom vid namn beror på när han var i liv ville han inte bli nämnd med sitt namn. Så jag känner med respekt för hans vilja så fortsätter jag med det.

Det är som det knyter sig i mig hela tiden. Mellan det är jag nästa överaktiv. Överdriver den känsla jag har just då. Min stackars kollega och vän Pia får ta en del. Men jag tror hon är lite i samma situation så jag får ta en del från henne oxå. Vi ge och tar från varandra när vi är i jobbiga situationer i livet. Tack Pia att du står ut med mig. Mamma får en del oxå men det kanske är mer naturligt när man har en bra relation. Tack mamma för allt. Det finns flera som stöttar i min kamp att må bättre oxå har inte glömt er heller.

Livet går vidare på ett konstigt sätt. Tycker om att följa mina vänner på Facebook och instagram och se att det finns familjer som har det bra just nu. Det stärker mig. Får mig att gå vidare. Såsmåningom kommer jag oxå ha en lugnare, tryggare, gladare och harmoniskare till varor i livet. Den dag kommer sakta men säkert.

Det händer mycket i världen runt omkring oss nu. Men jag har bestämt mig för att inte gå och vara rädd för vad som kanske kan hända. Livet är för kort för det. Jag ska försöka förmedla till mina barn att inte vara rädda heller. Utan leva på med våra liv. Jag känner inför dem att det är min plikt att se till att jag kommer framåt och visar livsvilja. Jag är viktig för dem och många andra. Komihåg att du som läser detta är viktig för din omgivning, mer än du själv tror. Komihåg att ta sitt liv är ingen bra ut väg. Det är många som kommer att må dåligt av att en nära avslutar sitt liv. Det är svårare att acceptera ett sådan slut än ett slut av sjukdom eller olycka. Nu säger jag inte att det är lätt att acceptera en sådan död utan det jag menar det är svårt att acceptera att någon vill ta sitt liv mitt i livet.

Sänder en massa kramar till alla.

Av Pia - 24 november 2015 08:31

Igår var det skönt kallt. I dag var det rått och oskönt. Konstigt för i dag var det plusgrader och i går minusgrader. Vinterdagar med runt minus fem, sol och vindstilla är skönt kallt allt annat är bara kallt. Jaha nu har jag rett ut det.

Gjöt lite ljus i går. Slarver mig glömde att fota så bilder kommer i morgon istället. Har försökt göra ett runt ljus. Har fått fylla på hela tiden medans det stelnar. Gjorde den senaste påfyllning i morse. De blir liksom ett hål i mitten. Håll tummarna att hålet är fyllt nu. Med spänning får jag se det när jag kommer hem.

Medans jag smälte gamla ljusstumpar tömde jag ett skåp. Ikväll ska jag tömma skåpet med vinglas och vaser. Ett till två skåp om dagen (kvällen) då borde jag hinna få tomt tills nästa torsdag.

I söndags var jag och barnen i Upplands Väsby. Vi av slutade äventyret på Väsbygrillen. Med korv och hamburgare.

Sist Joakim var på bågskytte köpte han ett märke. Fick order av honom att sy på det. När han märkte att jag total vägrade när han gav mig order frågade han mig snällt om jag kunde sy på den. Självklart gjorde jag det.

Av Pia - 23 november 2015 08:27

Nu är det bar snön man väntar på så blir det riktig vinter.

Så himmla trött idag. Små värk i kroppen. Hade velat vara hemma och pysslat och donat idag. Men sitter nu på pendeln på väg till jobbet. Gäspar käkarna ur led. Hoppas att det inte märks på jobbet så jag kan göra mitt jobb bra. Så det inte låter som jag sluddrar när jag svarar.

Vad har denna vecka att bjuda på. Fullt program. Färgaffärn, Ikea, Rusta och elgiganten. De tre sista i Uppsala. Nu är det två veckor kvar tills byggstart och har bara tillgång till bil denna vecka. Sedan ska jag börja tömma köksskåpen. Arbetsvecka avslutas med middag hos en pensionerad kollega. Det ska bli trevligt.

Hoppas ni har koll på er vecka och hitta tillfällen att ta det lungt. Jag ska göra det. Fullfart till ca 20.00 sedan lungt framför tv:n med virkningen ?.

Av Pia - 20 november 2015 08:32

...är det ingen vanlig dag. Idag är det min sons födelsedag. för sju år sedan åkte jag in till BB på KS för att bli igång satt. På kvällen hade jag fått en liten David. Tusan vad tiden går. I augusti 2010 började David på dagis och då såg han ut så här.

Busungen nummer ett. Och han är fortfarande en busunge.

I natt har jag sovit ganska bra. Kroppen ömmar men är ok. Joakim bakade chokladbollar och jag bakade chokladdrömmar i går kväll. Vi tog sovmorgon idag och åt alla frukost hemma. Lite ovant lämnade jag dem och gick direkt till pendeln. Lika bra att öva på den stressen ibland. Men i dag var killarna glada så det gick bra. David var lite orolig att han skulle komma försent. Det var mest jag som var orolig att missa tåget. Men hann med 2 minuter tillgodo.

Är på bättre humör idag, så mina kollegor får se en gladare Pia idag.

Inatt har det varit kallt det var is på vattenpölarna. Vinter kommer kanske iallafall.

Ha det!

Av Pia - 19 november 2015 08:24

Idag är ingen bra dag. Kroppen säger ifrån. Den värker och ångesten ligger och gror. Har tagit värktabletter och försöker andas ordentligt. Sitter i allafall på pendeln.

Ett gäng högstadieelever sitter i samma vagn. Så ett himmla tjatter är det.

Nä ska försöka att vila nu. Ha en bra dag!

Av Pia - 18 november 2015 08:39

Börjar med några bilder från konserten i förrgår.

De gav allt och jag är hel nöjd. Blev inte så bra bilder men det blev minnen för livet. Igår satt jag och skrev en hel massa men råkade trycka bort det. Så därför blev det inget inlägg igår. Tappade liksom lusten när all text försvann.

Gjorde klart Joakims kudde i går.

Själv hade han blivit klar med sin båt på slöjden.

Jag fick min adventskalender i går. Nu längtar jag till första december.

Beställde även en form som ser ut som Gotland. Så nu kan jag göra gotlands pepparkakor.

Igår kändes det olustigt att gå till jobbet. Riksdagen och regeringen var hotad och de hotade att slå till i går. Som tur var hände det inget. Det har hänt några få gånger tidigare under mina 18 år på riksdagen att det har varit i hot. Men i går var första gången jag funderade på om jag skulle stanna hemma. Idag har jag ingen olust känsla. Nu är jag inriktad på Davids födelsedag och hans kalas. Viktigare saker för mig just nu. Man måste leva här och nu. Om man inte gör det utan går och är rädd hela tiden så missar man att leva och så har terrorismen vunnit.

Så i kväll står bullbak och städning på listan.

Ha en bra dag!

Presentation


Denna blogg handlar om mig och mina intressen samt hur jag kämpar med vardagen.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

a casa di Pia

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards