acasadipia

Alla inlägg under oktober 2018

Av Pia - 31 oktober 2018 07:06

Ja i dag börjar jag ett nytt kapitel i mitt liv. Är så taggad. Har inte varit starkare psykiskt som nu de senaste åren. Kände mig så här stark precis efter jag beslutade mig för att skiljas för fem och ett halvt år sedan. Vilken resa jag har varit med om dessa fem år. Helt otroligt att jag är där jag är nu om man tänker efter på allt som har hänt. Men jag är nog envisare än en åsna och har lärt känna mig själv så mycket att jag kunde göra denna resa. Har lärt mig enormt mycket. Har verkligen lärt mig att jag behöver inte göra allt. Det behöver inte vara kliniskt rent i hemmet. Allt behöver inte hända på engång. Man kan faktiskt bara sitta och göra ingenting utan att världen går under. Och att vara öppen och prata med i stort sätt alla. Inte vara rädd vad andra tycker. Följa sin inre känsla på vad som är rätt och fel för en själv. Men en sak som min mormor sa till mig är att man ska behandla andra som du själv vill bli behandlad. Det håller jag lovar. Att ta små steg framåt och glädjas åt dem. Veta att ibland går det lite bakåt men det gör inget för snart går det framåt igen. Ibland skulle jag vilja lära andra detta. Men man måste alltid utgå från sig själv. Har lärt mig att det är bara jag som kan laga mig själv. Och jag vill leva och vara glad. Kan inte göra allt som jag kunde förut men jag kan göra andra saker nu. Jag har en stark självkänsla och vet att jag är bra. Har skavanker men jobbar på dem.

På ikea fick man fota sig så det såg ut att man var med i omslaget till ikea-katalogen. Vad tycket ni skulle detta omslag sälja?

Har börjat på mina döskalle vantar. Har gjort en så kallad lettisk fläta. Lite krånglig men fin blev den. Åter kommer med ny bild när den första döskallen är klar.

Av Pia - 30 oktober 2018 08:58

Igår vilken dag. Fram och tillbaka till Älmhult. Träffa växeltelefonisterna på Ikea. Fick en visning runt byggnaderna. Det bästa var deras Aktivitetshus. Gym, spa, squash, en stor idrottshall och sist men inte mist afterwork pub. Vi fick en guidad tur på ikea museet. Hann shopa lite. Upptäckte att det blev svart och vita saker jag köpte.

Många steg blev det äver 11000. Inte undra på att fötterna värkte när jag kom hem. Mamma och Moltas kom och hämtade mig med bilen vid Märsta station.sedan stupade jag i säng. Tåget var nästan en timme försenad så jag var inte hemma förrän kvart i elva. Istället för att börja kl 9.00 i dag fick jag skjuta en timme så jag börjar kl 10.00 Och det var skönt.

Så här ser ballkongen ut efter städningen

Trädet på gården har fortfarande grönablad. Helt otroligt det är ju snart november.

Av Pia - 29 oktober 2018 05:02

Klockan är inte ens fem och jag sitter på pendeln. På väg på stutie-/planeringsresa med jobbet. Vi ska till Älmhult och träffa IKEA:s växel. Ja vi ska även få en guidad tur på ikea-museet. Det ska bli roligt.

I helgen bakade jag surdegsfrallor. Så himla goda.

Hann även vinterfixa balkongen.

Igår var jag och Joakim i Uppsala på Bujo-träff. Köpte även två pat byxor till mig och födelsedagspresent till David.

Har haft spa för Svartis, Vitis och gråis i helgen

Har även planterat om mina små kaktusar. Jag har drivit upp dem från frö. Får hoppas att de överlever.

Ha en bra Måndag.

Av Pia - 26 oktober 2018 08:13

I 22 år fick du leva på denna jord. Men det är 22 år sedan du lämnade oss på jorden. Hur hade du levt om du hade levt idag? Hade relationerna i slökten varit som den varit idag om du hade varit här? Så många frågor, så få svar.

Saknar dig väldigt mycket fortfarande.

När jag tittar på bilder på dig så förstår jag att det var länge sedan. Dem ser så omorderna ut. Men i hjärtat förstår jag inte att det har gått så lång tid. Var det inte nyss du försvan?

Min kära kusin saknar dig med hela mitt hjärta.

Av Pia - 26 oktober 2018 08:02

Om nu inte vet så är det fredag idag. Ska vi köra en rockfredag? Rocka loss och njut av fredagen vetja. Jag har döskallar i öronen, en sjal med döskallar och så har jag börjat sickat ett par vantar med döskallar. Rockigt värre alltså.

Igår kväll så städade jag klart pysselbordet se så inbjudande det ser ut att sätta sig och skapa. Både pyssla och sy.

Satt en fördeg nu på morgonen. Så imorgon blir det surdegsfrallor.

Inatt var det kallt. Det är en sådan morgon då man känner sog glad att man inte har en bil. För om man hade det hade man fått skrapa rutorna. Det märks att det är i början av vinter för de som har bil har inte tagit tid till sig att skrapa rutorna ordentligt, så man kan räkna med att de ser oss gångtrafikanter ännu mindre så här på morgonen.
Jag tror det är första gången som vattenpölarna hade frysit till is idag. Men jag upplevde inte det var halt att gå. Om man förstås inte går på de frysna vattenpölarna. Men då får man skylla sig själv.

Ha det gott

Av Pia - 25 oktober 2018 08:03

Nu är det mindre än en vecka kvar innan jag börjar jobba 100%. Hur känns det då? Jag känner 100% redo. Börjar få in olika rutiner med mig själv. Jag tror jag behöver rutiner för att fungera just nu. Som har dusch dagar. Tvättdagar osv. Sen när jag fått det att flyta på så sker dessa saker automatisk. Men just nu är det ytters få saker som funkar automatiskt. Måste verkligen koncentrera mig så vardagen funkar. Min Bujo kommer till hjäl här. Skriver upp vad jag ska göra under dagen (eller hoppas göra) förutom jobbet. Där har jag andra rutiner. Som funkar automatiskt nu. Kommer bli lite ändring när jag går upp i tid men har rutinerna förbereda så det kommer att gå bra.

När jag kom hem igår var min ena handled lite svullen av värk. Hade ansträngt den för mycket i går när jag sydde ihop Teddy.

Så jag tog fram min gammla handlesdstöd och hade den på några timmar. När jag tog av mig den när jag skulle lägga mig så var värk och svullnad borta och är det fortfarande.

Började rensa på pysselbordet. Det finbs hopp att det blir fint faktiskt. Tänkte göra färdigt i kväll.

Om ni undrade varför jag skrev snart som rubrik så har den två betydelser. Dels SNART är denna vecka slut och dels SNART börjar jag jobba 100%.

Ha det!!!@

Av Pia - 24 oktober 2018 07:59

Japp i dag är det onsdag. Natt hade jag en nattgäst. Lillkillen hade drömt och kom och sov i min säng. Det var länge sedan han gjorde det. Nattsömnen blev väl inte den bästa.

Vet ni jag har vinterjackan på mig. Bestämde mig för om det var +5 grader eller mindre skulle jag ta jackan. Det var +2.5.

Joakim och jag har en mysig morgon rutin. Rutin och rutin vi har gjort det denna vecka. Sitter och äter frukost tillsammans och då fyller jag i min bujo och skriver upp någon sak som jag ska göra på kvällen. Igår höll jag på med tvätten. Vek, tvätta, hängde och la in den viktat tvätten. I dag ska mina blommor få min omvårdnad. Och så ska jag börja med pysselbordet. Har bara ställt saker på det måste röja så jag kan sätta mig och pyssla där.

Ha det gott idag!

Av Pia - 23 oktober 2018 08:04

Eller? Jo det är den bara att när jag vaknade fick jag flr mig att det var onsdag. Jag är alltså en dag före. Hmm. Ska nog klara det ändå.

Igår när jag skulle fixa te och macka efter jag hade läst för killarna. Ja jag läser för dem. De vill att jag gör det. Vi läser Sagan om ringen nu. Men vad skulle jag säga? Jo när jag stod och fixade med tevattnet så tyckte jag det blinkade så mycket, tittade ut från fönstret men såg inget. Gick ut på balkongen där stod en brandbil och blinkade. Gick och stängde av tevattnet sedan ut på balkongen igen. Funderad om jag skulle väcka killarna eller vad det var. Tydligen hade någon glömt en kastrull på spisen och det hade blivit en mindre brand men den var släckt. Tänk vad lätt det kan hända katastrofer. Hade tur denna gång. Killarna fick sova. Jag kunde ta mitt te och macka och sätta mig i soffan och titta på tv. Men visst fick man hjärtat i halsgropen när man såg brandbilen.

Tog några kort i morse. De som jag glömde igår. Den uppknutna blomman, alla pellisar och hur det ser ut på balkongen nu. Snart är ballkongen fixad.

Ha en skön tisdag.

Presentation


Denna blogg handlar om mig och mina intressen samt hur jag kämpar med vardagen.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

a casa di Pia

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards