acasadipia

Alla inlägg under januari 2016

Av Pia - 29 januari 2016 06:54

Om turen är på min sida så är köket klart om en vecka så jag kan flytta in nästa helg. Håll alla tummar och tår på det så är ni snälla.

Putsade sista väggen i hallen i går. Dammsög lite oxå. I dag tänkte jag spackla de stora hålen och skära upp längder av reprationstapeten och lägga dem på sträckning så de inte rullar ihop sig när jag ska sätta upp dem.

En socka klar och den andra påbörjat!

Av Pia - 28 januari 2016 07:04

Det har blivit så mörkt nu när snön har försvunnit. Det är plusgrader och regn i stället för minusgrader och snö. Tycker faktiskt det är tråkigt.

Det känns så skönt att jag skrev av mig. Måste nog tänka att jag skriver för mig själv och inte för någon annan. Sedan är det himmla roligt när andra vill läsa det jag har skrivit. Så jag hoppas ni fortsätter att läsa.

Igår läste jag ut en skit bra bok. Det var så att jag längtade efter stunderna på pendel när jag fick läsa. Läste även mig till söms. Det är så roligt när man hittar en sådan bok.

Nu ska jag läsa denna bok. Hoppas den oxå är bra.

Igår blev jag trött på mina små papperslappar som bokmärke så jag virkade mig denna istället.

På tal om handarbete så var David hos mig medans Joakim var och tränade bågskytte. Passade på att pröva sockan jag stickar åt honom. Den verkar passa.

Han tyckte det var lite otäckt med alla stickor när han provade.

Måste säga det själv. Fan vad duktig jag är.
Igår så rensade jag avloppet i duschen på allt hår och annat. Sedan rensade jag i handfatet oxå. Så läbbigt att göra men så jävla skönt efteråt. Förlåt att jag svär. En tvätt lyckades jag fixa oxå. Och sedan istället för att Peter hämtade David så gick jag med honom till Peter och då fick jag med återvinningen och en liten promenad.

Idag har jag planerat att skrapa sista väggen. Vi får se fall det blir så. Ha en trevlig dag.

Av Pia - 27 januari 2016 07:12

Hejsan har ni saknat mig? Dels så har jag sparat på mobilsurf och dels har jag inte haft lust att skriva. Nu har jag fått påfyllning av surf och har lite mer lust att skriva. Eller ska nog säga behov att skriva.

De senaste dagarna har jag känt mig låg. Kanske det beror på att jag gjorde något dumt i måndags. På vägen till jobbet råkade jag se gubbens och min sms-kontakt och började läsa. Nu tänker ni har hon inte raderat dem. Nä behöver ha dem i mobilen. Men iallafall så läste jag våra sista månaders skrivande. Nu i efterhand ser jag tydligt hur han mådde då. Det gick verkligen upp och ner. Han lyckades hålla sig nykter och jobbade i en och halv månad, men sedan kom ett bakslag från jobbet. Han packade en lägenhet och sedan skulle han få hänga med till Dalarna och packa upp. Han hade alltså då inte druckit alkohol på en månad. Dagen efter han hade packat lägenheten så ringde kunden och sa att han tyckte att gubben luktade alkohol och ville inte ha honom att packa upp i Dalarna. Gubben hade alltså inte någon alkohol i kroppen och hans företag trodde honom men de kunde ju inte skicka med honom till Dalarna för kunden ville inte. Det var nog en stor motgång för honom. Detta händ ca en månad innan han tog sitt liv.
En annan sak som har hänt som gör mig nere är kanske ganska löjligt i eta öron. Men mina favorit byxor gick sönder i grenen i går. Nu tänker ni so what? Gubben köpte dem till mig. Det betyder att tiden inte står stilla.

Nä nu lite roligare saker. I fredags blev det bageri his mig. Barnen och jag bakade bullar och hallongrottor.

Och i torsdags köpte jag en påsmix med grekisk lantbröd mums ?

Har börjat sticka ett par sockar till David.

All tapet är ner taget i hallen nu. I går putsade jag denna vägg och har bara väggen bakom ytterdörren kvar. Sedan ska jag måla taket.

En vecka och en dag kvar tills bänkskivan kommer (i två delar) tjoho.

Av Pia - 16 januari 2016 11:03

I Måndags kom bänkskivan tjoho. Men den kom inte ända in i lägenheten. Den fastnade i trapphuset en halvtrapp ner.

Då kom nästa problem snickarna skulle 7nte komm först på torsdagen. Fick ett godkännande av föreningen att den fick stå där. Frid och fröjd tills onsdag morgon. Då min projektledare skickade ett mail och sa att en snickare hade var förbi och konstaterat att bänkskivan inte kunde komma in hel och att man inte kan såga upp den på plats för riska att skivan skulle fläka sig och bli full. Fick lov att ringa till Ikea och säga kan ni hämta den. Ja men vi kan inte såga just denna skivan så du får beställa en ny som är sågad på rätt ställe. Så jag beställde hämtning och återköp av skivan i trappen. Sedan beställde jag en ny. Den felaktiga skivan blev hämtad igår kväll. Och nya kommer den 4 februari. Jaja den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Det kommer bli så fint när det blir klart.

En annan knäpp sak som hände i veckan är att jag trodde jag ringde Flügger i Märsta och beställde en tapetrulle till köket. När jag kom till butiken så sa de nä du har inte beställt något. Jag såg ut som ett stort frågetecken och sa men ni ringde och sa att den hafe kommit i går. Vilket Flügger har ringt och sagt att min rulle hade kommit då. Upptäckte att det var i Upplands Väsby. Ok tänkte jag får väl åka dit då. Ringde dem och frågade när jag måste jag senast komma och hämta. De sa kom när du vill. Hade tänkt åka i dag men jag håller mig nog inne i denna kyla.

Det positiva med det som har hänt är att jag känner mig starkare. Reagerar men klarar ut situationen.

Nu koncentrerar jag mig på hallen de veckor jag inte har barnen. Och barnen dem veckor jag har dem. Så snart är det den 4 februari och snart är mitt underbara kök klart.

Nu ska jag skrapa väggar kram

Av Pia - 12 januari 2016 07:02

Vad mycke folk som är uppe så tidigt. Har börjat jobba förmiddag istället för mitt på dagen. Så nu jobbar jag mellan 8.00 och 12.00 istället för 9.30 till 14.00 Övar mig med morgonrusning. Ska för hoppningsvis gå upp i tid i slutet av januari. Håll tummarna att kroppen klarar morgonrusningen.

Bänkskivan har kommit och allt löper på som vanligt så är allt klart på fredag kväll. Så jag flyttar hem i helgen tjoho.

Ännu en rockikon har lämnat jordelivet. Strax efter jul lämnade Lemmy i Motörhead och nu David Bowie. Inte för jag är någon större fan till någon av dom men de har alltid funnits där. På äldreboende brukar det var tre som går bort ganska tät undra i fall det gäller rockikoner oxå?

Ha en bra dag!

Av Pia - 8 januari 2016 08:24

...på jobbet detta år. Tusan vad svårt det är att hitta på en kort och intresant rubrik. Att skriva äntligen fredag är inte roligt för jag har gjort det några gånger nu. Men om ni läser detta svamel så blev ni ju intresserade av rubriken iallafall.

Igår hände det inte så mycket. Trött som bara f...n men helt normalt efter en längre tids ledighet. Tog ner julpynt, klädde av granen. Men den får nog st och lysa några dagar till det är så mörkt annars.

Jag vek torr tvätt. Tvättade en ny som jag även hängde. Annars tog det bara lungt. Ska göra ungefär samma sak i kväll. Men på lördag ska jag gå och tapetsera så mycket jag hinner och orkar. Sedan åker jah till Uppsala och går på bio med Jessica.

Nu ska jag läsa min bok. Denna bok läset jag nu. Har inte bestämt mig vad jag tycker om den ännu.

Ha en bra dag.

Av Pia - 7 januari 2016 08:24

Nu är den här vinter man har undrat var den har varit. På två-tre veckor har det gått från midsommar varmt till minus 10 grader. Det är typ tjugo graders skillnad. Otroligt. Men även fast det är kallt så är det mysigar när det är snö ute. Men det hade räckt med några minus grader.

Nu har jag paus i tapetserandet. Fortsätt på lördag. Men så här långt har jag kommit. Och jag är nöjd.

Nu tänker ni va då långt. Det är mönsterpassning, hörn och smala långa bitar. Tar faktiskt tid att skära till bitarna. Har tre smala långa bitar kvar sedan är det över dörrar och fönster kvar. Hinner tills måndag gör jag allt.

Ikväll ska jag börja packa ner julen hos mamma. Måste börja plocka ihop mig för snart flyttar jag hem igen.

Förra natten när barnen var hemma sov de under skrivbordet. De tyckte det var så mysigt.

Av Pia - 4 januari 2016 18:14

Målat andra gången runt fönster och bakom element. Har lovat en stödlinje för första våden. Tagit fram allt som behövs för att taprsera. Tog sedan en paus för lunch och pulkaåkning. Försökte intala mig själv att jag kan tapetsera. Gjorde som det stod på beskrivningen tog upp två rullar och bekanta mig med mönstret. Blev redo. Fan då hade det blivit mörkt. Men känner mig peppad att tapetsera imorgon. Skrapade rent en vägg till i hallen i stället. Känner mig riktigt duktig faktiskt.

Ikea ringde och sa att de hade en leverans till mig (bänkskivan) den kommer på måndag (11 Jan) tjoho den kommer. Om ty en och halv vecka är jag nog hemma igen.

Sedan ringde jag HSB om att det luktar som ett rökrum i badrummet. Och i morgon kommer en och kollar upp det.

Den tredje saken jag löste var garn. Köpte i sommras en kasse med nio garn nystan. Bestämde mig för att göra en poncho AB två döskallesjalar. Har typ ett och en fjärde del kvar på själ två. Fan tänkte jag förstås. Jag får leta hemma efter något annat garn så jag kan göra färdigt tvåan och sy ihop sjalarna för att sedan virka en kant runt hela ponchon samt kant runt kanten. Nu tänker ni kunde hon inte bara beställa mera garn. Nä ni så lätt var det inte för då hade jag gjort det. Satte ut en fråga i ett FB-forum där man säljer och köper garn. Jag hade tur någon hade just detta garn så ny kommer min poncho bli perfekt.

Som ni läste ovan ligger nu ponchon på vänt efter mera garn. Så jag började med Davids kuddfodral istället. En jättestor mormorsruta.

Så här ser pulkabacken ut. Lite snö men det går att åka.

Igår fick David för sig att sova på golvet mellan sängen och väggen. Han bäddade så fint till sig.

Joakim ville inte var sämre med bäddning. La till och med upp mitt nattlinne.

Ikväll har jag hört rykten om att David har tänkt sova under skrivbordet. Får väl gå ner i mammas källare och hämta upp en madrass åt honom. Man ska väl få göra lite tokiga saker på vinterlovet.

Presentation


Denna blogg handlar om mig och mina intressen samt hur jag kämpar med vardagen.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

a casa di Pia

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards