acasadipia

Alla inlägg under december 2019

Av Pia - 20 december 2019 06:56

Hade som mål att jobba alla dagar till jullovet. Jag började med målet i andra veckan i november. Jag klarade det tjoho en jätte stor kram till mig.

Jag sätter upp små och stora mål för mig själv. Målet under jullovet är en promenad varje dag. När jag har klarat vissa mål höjer jag ribban.

Det känns som jag har stukat foten. Det värker så. Men om jag har det måste jag har varit väldigt livlig i natt. För det skedde i så fall medans jag sov. Nä tror att fibron bråkar. Biter ihop och traskar på.

Vet ni vad som hände igår? Jag dammsög hela lägenheten och torkade alla golven. Nä nu ljuger jag inte hela lägenheten. Alla rum utom barnens. Något måste de göra. Jag har get dem en del uppdrag att göra idag bland annat städa deras rum. Om de inte gör det blir det konsekvenser. Jag har inte talat om vilka ännu men det kommer att bli kännbart för dem. Hur gör ni för att få barnen att hjälpa till i hushållet? Får dem att känna att de oxå har ett ansvar för hemmet? Dela gärna med er hur ni gör. Jag kanske kan testa en annan teknik.

Ha det gott.

Av Pia - 19 december 2019 06:52

..före jullovet. Det var iallafall så svårt att komma upp ur sängen. Har denna vecka försökt att minska mitt snozande på morgonen har lyckats bra ända tills idag. Kom liksom inte upp. Det är ju inte bara trötthet som orsakar det. Fick övertala mig själv och kroppen att snart behöver jag inte gå upp ur sängen om jag inte vill. Jag var riktigt svår övertalad. Men denna kropp var nog ännu svårare att övertala. Men på något sätt lyckades jag för jag sitter på pendeln nu.

Båda killarna kom upp innan jag gick fick faktisk kramar av båda. Nä nu överdriver jag den lilla kramade den stora lutade sig. Men det är så nära en kram man kan komma just nu. Så jag kände mig hedrad och det gick lättare att gå till pendeln.

Ha det.

Av Pia - 18 december 2019 06:54

Snart för mig. David har avslutning i kväll, och Joakim i morgon bitti. Och jag få allt jobba till fredag innan det blir lov. Men vad jag längtar. Efter denna intensiva månad med städning, fotografering och visning. Det är en jätte svår månad att sälja på så hoppas att i början av januari kommer det vara folk som nappar och köper lägenheten. Så vi får huset.

Jag vet att jag har skrivit att jag ska skriva om värken. Men nu har värken satt sig i höfterna och strålar ner för bena. Typ vart tredje steg känns som benen ska vika sig. Men jag kämpar på med promenader ändå. Mitt mål är att lyckas ta en promenad sju dagar i rad för att sedan forsätta med en promenad varje dag. Men helgerna är svåra. Man hittar på en massa saker för att slippa gå. Jag har haft som mål att de senaste fyra veckorna komma till jobbet varje dag till jullovet. Kommer att lyckas. Så nu sätter jag som mål att gå en promenad varje dag under jullovet.

Ni får ha en skön lilllördag.

Av Pia - 17 december 2019 07:05

Jag har lärt mig av mitt liv att väldigt få gånger går saker och ting jag vill lätt att göra. Oftas måste jag kämpa som en galning för att få det jag vill. Men oftas når jag det målet. Men det skulke vara skönare om saker och ting bara flöt på och gick vägen vid första försöket.

Jag har lärt mig genom åren att jag vill leva. Leva även fast det ibland känns hopplöst och meningslöst. Jag är nog för nyfiken på vad som händer livet för att avsluta det. Försöker ta lärdom av mina fall så jag inte faller så djupt nästa gång. Försöker lära mig vad som får mig att må bra. Livet går upp och ner för alla. Jag har lärt mig mycket om mig själv när jag har klättrat upp ur mina brunnar jag har fallit ner i. Ibland önskar jag att jag hade vetat detta tidigare i livet. Då kanske jag hade kunnat hjälpa vissa personer att få ett lättare liv. Men denna vetskap kommer med åren man blir klokare faktiskt. Man blir i för sig inte klokare om man inte har lärt sig av sina fall och misstag utan bara gå på som vanligt och trycker ner sina känslor och vetskap om sig själv. Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Igår hade jag en jobbig dag för jag inte hade sovit ordentligt på flera nätter i rad. Led av fibroutmattning, fibrodimma och fibrohjärna. Hur jag tog mig igenom dagen var helt och hållet viljekraft. Hur vet inte.

Killarna och jag pyntade granen och så här fin blev den.

Olivträdet blev lite avunsjuk så några kulor och lite glitte gjorde den glad igen

Fåglarna tyckte det var mysigt att vi var nära och kvittrade för oss hela tiden.

Ha det!

Av Pia - 16 december 2019 07:00

Sover dåligt på nätterna. Så det är väl inte undra på att jag är trött.

Satte upp granen i går. Upptäckte att toppens belysninga har gått sönder. Hade en annan slinga som jag satte dig den var lite kort så en sektion har ina lysen. Just nu. Hade på känn att granen började att ge sig. Har gått och kollat på nya granar men tycker de är dyra. Får kanske kosta på mig nybelysning istället så håller granen ett par år till. Så här ser den ut innan jag fixade lyset.

Jag hade satt på den traditionella julskivan "Werner och Werners julskiva" en tradition som har funnit i minst 30 år. Eftersom den började innan jag flyttade hemifrån. Min dåvarande svåger köpte skivan till mamma. Så julskinkan rymmer varje år hos mig.

Ha det gott!

Av Pia - 13 december 2019 07:07

Har ni sett någon lucia ännu? Inte jag heller. Bakade lussebullar (pojkar) igår med mamma. Det var en enorm prestation för jag hade min lågkaloridag igår. Tänk er att det luktar saffransbullar i hela lägenheten och man får inte smaka. Plågsamt. Har med mig en som jag ska äta till teet på jobbet.

Börjar känna mig starkare igen. De är så viktigt att slappna av och återhämta sig. Om jag inte hade gkort det hade jag nog börjat få känningar av väggen. Men nu han jag gira innan jag kom för nära.

Jag håller ju på med metoden Bullet Journal (BuJo). Jag har inte lyckats ta mig igenom grundarens Ryder Corrolls bok. Jag har bestämt mig för att läsa den pärm till pärm och verkligen lära mig hur bujo metodens grunder är. Så jag kan använda min bujo på ett mer efektivt sätt. Jag är så importerat av mig själv att jag har hållt på med denna metod att planera i två år nu. Och vad många kontakter jag har fått genom den.

Av Pia - 12 december 2019 06:59

Många fråga mig om mina fåglar väcker mig på natten eller morgon. Svaret är nej denna årstid. De sover som stockar tills jag går upp och ser ut så här när jag byter vatten och nat åt dem.

En cykelbil? Eller vad kan man kalla denna trevliga lilla fordon. Antagligen är den eldriven. Men verkar mysig att åka i.

Jag fortsätter att dutta pärlor. Det heter egentligen Diamond painting men dutta pärlor är lättare att beskriva vad jag gör. Elefanten växer sakta fram

Av Pia - 11 december 2019 07:09

Vi har kommit till jobbveckans mitt. Hur går det för mig? Nja huvudet upp fötterna ner så mycket mer är det inte. Så himla trött. Det värker och energin är låg. Men vill klara mitt mål att jobba varje dag till jullovet. Har klarat tre veckor nu så åtta arbetsdagar till ska jag väl orka. Det är tungt men jag har mått värre och klarat av att jobba så jag fortsätter.

Det blir inte så mycket gjort hemma. Men det är ju bra för jag har ju planerat att ta det lungt denna vecka.

Hade lågkaloridag igår lyckades inte fullt ut. Hade en irriterande huvudvärk hela dagen igår så på kvällen tog jag en banan och då lättade värken. Tycker jag var duktig iallafall. Kunde ju ha tagit något onyttigt. Det räckte med en banan.

Har sovit skapligt eller bra för att vara mig. Har man fibromyalgi så kommer man sällan ner i djupsömnen. Varför? vet inte. Men fibromyalgi gör att hjärnan arbetar hela tiden. Så det är väl därför. Får man en natt som känns som man har sovit får man vara glad. För de flesta mornar känns det som jag inte fått någon sömn alls även fast jag har sovit. Så det är väl inte undra på att jag är trött och att på eftermiddagen känns som någon har slagit mig i huvudet. En dag i taget med några korta mål framåt funkar bäst. Betyder inte att jag slutat drömma stor drömmar som kanske uppnås om många år. Jag koncentrera mig bara på här och nu. Och klappar mig på axeln varje dag jag har klarat av den.

Jag tror på positivt tänkande så försöker matta in så mycket positiva tankar de dagar som är tunga för att ta mig igenom dem. Och oftas så funkar det. Gör det inte det så kommer det en ny dag imorgon.

Så hitta positiva saker och kom igenom detta tråkiga jobbiga väder så blir det bättre.

Presentation


Denna blogg handlar om mig och mina intressen samt hur jag kämpar med vardagen.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

a casa di Pia

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards