acasadipia

Alla inlägg under november 2019

Av Pia - 29 november 2019 06:51

Vad vackert det är med nyfallen snö. Synd att det smälter redan. Men vackert är det. Jag måste ner med cykeln i källaren i helgen.

Det är fredag. Det var lika svårt att gå upp i dag som igår. Men tror jag sov lite bättre inatt.

Ta det försiktigt i snön så ni inte ramlar och bryter er. Föresten änså länge så funkar pendeln. Brukar ju krångla vid första snöfallet..

Av Pia - 28 november 2019 07:01

Idag var det svårt att komma upp. Sovit dåligt en massa tankar snurrar runt i huvudet. Både positiva och negativa. Det mesta är hur jag ska lösa vissa problem jag står inför. Men jag kommer att klara det.

Ännu en regning morgon i november. Längtar till snö och lite kyla. Det blir ljusare och det blir en skönare luft att andas. Men högsta -5 c° . Eller man skriver väl minst -5 c°. Eller? Nu blev jag splittrad. Men ni förstår hoppas jag vad jag menar.

Igår kväll spenderade jag pengar i Gamla Stan. Det är inte biligt att ta något lätt att äta där inte. Men kan rekommendera café Kladdkakan på Stora Nygatan i Gamla Stan. Mysig och trevlig personal. Dyrt ja men om man ända ska fika i Gamla Stan kan man ju göra det på ett mysigt ställe.

Håller på att virka på en duk på jobbet. Följer ett mönster jag hittade på pintrest. Vilket språk det är på vet jag inte men typ ryska tror jag. Men det är ett diagram man följer och man får gissa sig till ibland vad de menar. Kul och utmanande är det men de senaste varven har jag fått virkat om typ tre gånger innan jag kommer vidare. Som typ två steg framåt och ett bakåt. Det kommr att bli en stor duk. Lila är färgen på den.

Det är bara idag och morgon sedan helg. Ha det.

Av Pia - 27 november 2019 07:05

...i regnet och mörkret. En riktig härlig novembermorgon.

Det är tur att december och advent närmar sig så fin belysning skinner upp i mörkret

Igår fick jag min transportbur till fåglarna. Fick och fick jag betalade en liten slant. Men perfekt för transport för alla fem fåglar.

Igår var jag på Clase Ohlson och handlade lite på lunchen bla knappbatterier till ljusreflexerna. Vad hända? Jag lyckades betala för dem men de kom inte med i kassen. Så fick lov att traska dit efter jobbet. På Clase Ohlson är det aldrig några problem så de litade på mig och gav mig ett paket. Deras inställning verkar var det gamla hedliga "kunden har alltid rätt". Jag tycker så många nu förtiden har ändrat den till "kunden har alltid fel" och man är så hjälplös när man behöver hjälp. Men som tur är så finns det undantag. Jag vet att kunden inte alltid har rätt. Men om man har iställningen att kunden har rätt så brukar de hjälpa em att lösa problemet på något sätt som gör att kunden blir nöjd i slutändan och det är väl viktigast så kunden kommer tillbaka och säger till andra hur bra dem är.

Igår blev jag kallade oprofessionell och nazistisk satkärring för jag gjorde mitt jobb som jag skulle. Mina andra kollegor blev kallade liknade. Vi alla var professionella och sa vänligt att personen ifråga kunde återkomma när hen lugnat ner sig. Telefonister får smällar när den som ringer inte får tag på den de vill prata med. Men vi ler och talar ned mjukröst om hur det ligger till. Att vi efteråt morrar och säger en del fula ord är det ingen en vi som hör. Men jag tror de flesta sätter på sigen mask och låssas att vara glada och trevlig inför otrevlig personer för att sedan spy galla över dem när de inte hör. Man måste ju få ut sig irritationen oxå men man får lov att välja mot vem och när.

Vilken moralskit jag skriver hoppas ni gör det som får er att må bra inuti.

Av Pia - 26 november 2019 07:02

Jaha lyckades ta mig upp och gå iväg till jobbet i dag med. Men idag var det lättare för i natt har jag sovit. Aölt blir lättare när man sover. Ibland vet jag inte varför jag inte sover. Jag bara sover inte. Det är så jobbigt dessa nätter man ligger där och är för trött att gå upp och man är för pigg för att sova. Men i natt sov jag jippi.

Det jag håller på med har jag under kontroll. Ni kommer att få veta i nästa vecka vad jag håller på med. Nyfikna? Men fullfart är det. Och det är så spännande och läskigt på sammagång.

Hur jag än gör är det alltid något jag glömmer. Igår matlådan. Idag mina, ja vad ska jag kalla dem? Stänkskydd, damasker? De har iallafall reflexer. Så i när jag upptäckte att jag glömt dem fick jag flytta reflexbanden runt armarna till bena. Har hört att det är bättre att ha reflexer långt ner så bilisterna ser än bättre då. Man vill ju synas i mörket så man inte blir påkörd.

Ha en bra dag!!

Av Pia - 25 november 2019 06:58

Man blir så irriterad på sig själv när man kommer på att man har glömt matlådan när man sitter på pendeln. Ingen fara med det bara irriterande. Få köpa lite mjölk så får bli det gröt till lunch och matlåda till middag.

Känner mig ganska, nä jag känner mig nöjde med mig själv efte denna helg. Har gjort en massa saker. Har skänkt iväg en massa som jag bara haft stående utan att använda. Jag har slängt en massa som inte gick att skänka. Röjt, plockat undan, dammat och damsugit. Jag har vilat oxå. Har fått ytters lite hjälp av killarna tyvärr. Orkar liksom inte ta strid mot dem just nu. Men lite hjälp fick jag.

Det är som en böra har lyfts från mina axlar. Jag är inte färdig men jag ser slutet.

I veckan forsätter jag med rensning och röjning men jag har även bokat in en träff med en kompis. Vi ska tillsammans gå på en bujo-träff i Gamla Stan. Man måste få gör roliga saker oxå. Inte bara hushållsarbete.

Den sista sjukskriven gick igenom försäkringskassan utan problem. Så skönt att slippa bråka med dem.

Ha en skön måndag!

Av Pia - 22 november 2019 07:03

Var tar veckorna, dagarna vägen? Har så mycket jag behöver och vill göra närmsta tiden. Vet inte hur jag ska orka med det faktiskt. Men efter denna stress så kommer det något kanonbra att ske om jag kämpar på. Jag är lite hemlig men behöver vara det för att klara det så småningom kommer jag att berätta vad jag håller på med.

Jag försöker få in en pysselstund varje dag för det lättar på trycket i mig. Just nu håller jag på men Diamond painting. Håller på med nykelringar formade till katter till en kompis. Så rofullt att sitta och dutta med pärlorna medans jag lyssnar på bok.

Jag håller på att lyssna på Keplers serie om Joona Linna. Så spännande. Sandmannen heter boken jag lyssnar på nu.

Tänkte från och med nu försöka att inte skriva om min värk. Den finns där hela tiden mer eller mindre. Det blur ju så tjatigt. Så om ni undrar hur jag mår med värken så får ni fråga. Ska försöka skriva positiva saker för tror det smittar av sig på mig när jag skriver och förhoppningsvis på er oxå.

Ha en skön fredag och helg.

Av Pia - 21 november 2019 06:58

Varit hemna två dagar, semester en så nu är det dax. Har ett mål. Vill klara att jobba alla dagar till jul. Då menar jag ingen sjukskrivning. Alltså om David är sjuk och jag behöver vabba är ok men annars. Tror ni jag klarar det? Håll tummarna. Om jag nu inte klarar det så är det bara ett litet steg tillbaka sedan på det igen.

Det har varit jobbigt i höst med fibron. Första hade jag hög värk så länge så depressionen kom. När depressionen är under kontroll fortsätter värker för detta väder vi har. Men vet ni jag ska inte bli deppig igen. En dag i taget. Göra något roligt och energihöjande varje dag. Tänka positivt. Om jag gör detta så klarar jag nog detta. Håll tummarna och skänk mig en positiv tanke som hjälp.

Igår blev min minsting 11 år. Wow vad tiden går snabbt. Jag själv har ju inte åldras en dag på dessa 11 år ( hihihi)

Ha det!

Av Pia - 15 november 2019 06:29

Jippi har klarat en hel vecka till.

I veckan var jag med om något nytt var på en föredragning via webben det heter "webinar". Sitta i sängen och lyssna på ett intressant ämne inte helt fel. Denna som jag lyssnade på handlade om att sätta höga mål. Jag som just har lärt mig att inte sötta för höga mål. Jag satt och funderade om jag just nu hade några mål. Jo jag har ju det både stora och små. Har ju tex som mål att komma upp ur sängen varje dag och gå till jobbet. Har jag klarat en dag så klarar jag nog en vecka, klarar jag en vecka så klarar jag nog två. Och jag klarar nog en hel månad utan behöva vara hemma för fibron. Jag har stegmål varje dag. Och att jag ska ta en promenad varje dag. Jag kanske inte uttalar mina mål i ord först jag har klarat det en gång. Förstås har jag andra mål/drömmar i livet men känner att om jag skulle teckna ner dem blir jag stressad att jag inte uppfyller dem snabbt. Så jag måste ta en dag i taget. Jag har mitt mpl inom mig och jag ser att jag kommer framåt hela tiden. Visst tar jag ibland ett steg tillbaka ibland men det blir mer och mer sällan. Så mitt sätt att uppnå högre mål är att ha låga mål som högas eftersom för att tillslut nå det höga målet. Om jag känner mig rätt så flyttar jag nog fram det höga målet ju närmare jag kommer målet.

Denna vecka var målet att gå till jobbet varje dag jag uppnådde det och då klappar jag mig själv på axeln. Men denna vecka uppnådde jag inte målet med en lunchpromenad varje dag. Var för trött så behövde vila på lunchen istället. Men det blir målet nästa vecka.

Så mitt råd eller förslag är sätt ett högt mål men ha en massa delmål för att komma dit.

Ha det bra!

Presentation


Denna blogg handlar om mig och mina intressen samt hur jag kämpar med vardagen.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

a casa di Pia

Gästbok


Skapa flashcards