acasadipia

Alla inlägg under januari 2017

Av Pia - 31 januari 2017 08:02

Känslan att vilja stänga ute resten av världen finns där fortfarande men har två killar som ser till att jag kämpar emot den känslan. Det är mycket lättare att göra det när de är hemma.

Fick gjort riktigt mycket även fast jag var trött och nere. I och ur diskmaskinen. Satte på en maskin tvätt. Vek ihop tvätt som hade hängt på torkställningen väldigt länge. Hängde upp den blöta tvätten. Lagade mat. Fick till en hel del vardagsbestyr även fast kropp och själ kämpade emot.

Denna vecka har jag börjat med något nytt. På utvecklingssamtalen i förra veckan sa båda lärarna att läsa och skriva berättelser är viktigt att träna på även hemma. Så i går satt vi oss alla tre och läste varsin bok i tio minuter. Idag ska de skriva en liten berättelse i tio minuter. Dels hjälper det att förbättra deras ordföråd och dels hjälper det att förbättre deras handstil. Båda skriver som kråkor. Så vi ska nog få till det.

Hallen mellan barnens rum och mitt sovrum är nu en fotbollsplan. De har en mjuk boll som de spelar med. De har hängt upp sina vargar på hantagen. Väljer att spela istället för TV. Dator och tv-spel får man bara hålla på med på helgerna. Roligt har de iallafall.

Igår när jag kom till jobbet låg det jättefina servetter på mitt tangentbord. Har sett och hört rykten om att Mio har en massa fina elefanter. Ska försöka hålla mig undan har inte råd.

Av Pia - 30 januari 2017 08:03

Eller ha haft semester. Åkte till Gotland i onsdags. Mamma fyllde jämt i torsdags. Och då dök hennes halvsyster upp men gubbe och överaskade. Så vi blev ett gäng. Jag hade tur som fick åka bil från Nynäshamn hem till Märsta kom hem typ en och en halvtimme tidigare.
Tyvärr har inte kroppen och psyket varit med mig denna vecka. Hade svårt i tisdags att få ihop packningen, kroppen började värka. Kände mig glad när jag på onsdags morgonen lyckades sätta mig på pendel till Nynäshamn. Värken av tog tyvärr inte utan ökade så vistelsen på hos mamma och Rasmus blev inte som jag hade tänkt mig. Skulle ju följa med ut på promenaderna med Rasmus. Kom bara med på en morgonpromenad och två kvällspromenader. Sov mycket. Kunde göra det nu när mammas syster var där. Men det blev inte som sagt som jag hade tänkt mig. Tror mamma och Rasmus var nöjda ändå. Känslan i kroppen har varit att jag har velat dra för alla persienner och gömma mig för resten av världen. Hade den känslan förra veckan börjar avta nu. Hoppas på att den ska försvinna.

Ha nu en bra måndag. Snart är det fredag igen.

Av Pia - 25 januari 2017 08:22

Har semester så har inte åkt pendel på ett tag och då blir det inte att jag skriver på bloggen.

Nu är jag på väg till Nynäshamn och Gotland. Mamma fyller jämt så jag tyckte jag borde vara där då så det händer något roligt och annat än bara vardagen. Bra för mig oxå att komma iväg. Det ända som är ett litet problem är att kroppen har börjat värka igen. Och jag känner mig låg. Men det det positiva är att det är fyra veckor sedan jag mådde så här. Det är en vecka längre än förra gången. Så det är åt rätt håll..

Ha det!

Av Pia - 20 januari 2017 08:01

Två dagar vab med stora killen. Han hade kämpat med huvudvärk någon dag sedan kulminerade det natten mellan tisdag och onsdag så vi var hemma två dagar. Igår var han mycket piggare han hade tråkigt och kollade klockan och sa i fall det var rast eller lektion. Tror faktiskt han längtade till skolan igen. Så i dag är vi alla tre på benen.

Var hos min läkare i går. Hade intalat mig själv att det skulle vara bra att gå upp i tid till 75 %, var så inställd på det att jag tappade den mesta av min energi när hon sa nej inte ännu vi skyndar långsamt i mitten av februari kan du gå upp i tid. Jag litar faktiskt mera på hennes omdöme än mitt eget så jag biter i hop och kämpar vidare.

Märkte något positivt i morse när jag satte mig på sätet i pendeln. Jackan spännde inte så hårt om magen. Vågar inte kolla, men det borde ju tyda på att vikten är på väg ner. Tjoho.

Har börjat stickat sockar till Joakim. Går lite trögt men framåt.

David kämpar på att sy. Han är riktigt duktig faktiskt.

Joakim broderar

Ha en trevlig fredag!!!!!

Av Pia - 17 januari 2017 08:01

Igår blev det vab. David hade ont i nedre delen av magen. Misstänkte urinvägsinfektion, men med mycke vatten under dagen så värkar det bra igen. Han sa inget i morse. Joakim ska åka skridskor med skolan så i morse fick vi packa skriskor, hjälm, vattenflaska, saltakex och en termosmugg med te. Han fick välja mellan varm choklad och te.

Förutom packandet så lyckades jag plocka ur och i diskmaskinen nu på morgonen. Full fart på mig alltså.

I helgen plockade jag ner julen. Sydden ett fodral till julgranen av ett gammalt påslakan. Blev riktigt bra.

Möblerade om lite på engång. Så ny har jag två bord att pyssla vid. När barnen såg att jag hade sytt så ville de sy varsin väska. De fick rita en skiss på hur de tänkt att väskan ska se ut. Sedan klippte vi ut en mall. David hann klippa ut sin bit i går. Joakim får göra det i dag och sedan blir det sicksacka runt kanterna. Joakim har ju tagit symaskinskort i skolan så för honom går det nog bra. David har aldrig sytt på maskin så där blir det att öva på lappar innan vi tar den riktiga tyget. Så jag har en spännande kväll framför mig. Ska försöka få i dem lite fiska oxå.

Har en ny bok som jag ska börja med. Kan inte minnas att jag har läst denna författare förut. Så det blir spännade och se om boken är bra. Boken heter "Dubbelspel" av David Baldacci.

Ha en bra dag!

Av Pia - 13 januari 2017 08:02

Har halkat mig till pendeln. Kom fram skadefri. Man får ta småsteg och försöka gå där det är mest grus under isen. Såg i morse på 4:ans Nyheter där de tog upp att man vaknar bäst om man får ta in en massa dagsljus på morgonen. Kan säga för min del måste jag i upp i mörker, gå till pendeln i mörker och om jag har tur så börjar det ljusna när jag går från pendeln till jobbet. Alltså typ en och en halvtimme efter jag har gått upp. Funkar liksom inte. Och det kommer inte bli bättre för när jag går upp till 75 % så kommer jag börja jobbet en timme tidigare. Det positiva de sa var om man såg till att få så mycket dagsljus som möjligt på helgen så hjälper det i veckan oxå. Men snart kommer det att bli ljusare och då blir det lättare att väcka min kropp på morgonen.

Blev klar med min första stickade ruta. Den blev riktigt fin eller vad säger ni?

Har tänk att baka lite surdegsfrallor i helgen. Så jag matade surdegen i morse.

Ikväll är jag bortbjuden till min kompis på middag. Mysigt värre. Tyvärr har vi setts för lite den senaste tiden. Svårt att passa våra tider så vi kan ses. Tur att det finns telefon så vi iallafall kan snacka med varandra.

Nä nu ropar min bok på mig. Ha en trevlig Fredag.

Av Pia - 12 januari 2017 07:59

Var hos dietisten igår. Hade inte gått upp något över jul och nyår. Ska börja med ny strategi för att få i mig grönsaker. När jag lagar mat ska jag börja med att göra ordning grönsakerna innan jag lagar maten. Har en tedens att glömma dem. Hoppas det funkar.

Har börjat sticka en mormorsruta men är lite ringrostig så det går ganska långsamt att sticka jämfört med att virka. Men kul är det.

Den första timmen på jobbet i går var långsam för växel och intranätet låg nere. Och det hade den gjort senda morgonen. Så i två och en halvtimme så funkade i te växeln alls. Hoppas det funkar bra i dag.

Ha det.

Av Pia - 11 januari 2017 08:06

Igår ställde jag ner min och barnens cyklar i cykelrummet. Skulle ha gjort det i november. Som sagt bättre sent än aldrig.

Virkade en rolig mormorsruta igår.

Fin va? Rutorna som är kvar ska man sticka. Det har jag aldrig gjort. Alltså stickat mormorsrutor. Stickat har jag gjort. Roligt att prova på något nytt.

På jobbet i har jag hållt på med stjärnor sedan dess slutet av november. Det har blivit en del. Tänkte att göra dem stela med lim och hänga upp dem på balkongen nästa jul.

Vet ni vad? Jag klarade en dag till. Satt till och med på motionscykeln i 16 minuter. Sov inget på eftermiddagen. Det gjorde att jag som gott i natt.

Det blev en jobbig resa hem igår. Pendel var avstängd mellan Upplands Väsby och Märsta pga brand i Rosersberg. Fick vänta på ersättningsbuss i 25 minuter och det tog minst lika lång tid för bussen att ta sig till Märsta. Försökte titta vad som hade brunnit när vi åkte förbi i morse men det var för mörkt. Ser kanske det när jag åker hem istället.

Föresten ska till dietisten i dag håll tummarna att jag inte har gått upp.

Presentation


Denna blogg handlar om mig och mina intressen samt hur jag kämpar med vardagen.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

a casa di Pia

Gästbok


Skapa flashcards