acasadipia

Alla inlägg under mars 2021

Av Pia - 10 mars 2021 07:06

Vakna av ångest. Vad drömde jag om då? Har ingen aning. Men det är jävligt obehagligt att vakna med trycket av bröstet och känna att världen går under. Vaknade en kvart innan alarmet. Och när ångesten la sig så kom värken. Gick upp och tog värktabletter. Gick och la mig igen. När larmet gick snozade jag två tio minuters intervaller så tabletterna fick värka.

Sedan upp och tog en morgon promenad. Blev välkomnad hem av Moltas. Idag hoppade han så hans lilla huvud pangade i mitt ögonbryn. Fan vad ont det gjorde. Borde ha gjort ont i hans huvud oxå. Men han fortsatte att hoppa. Han hade helt glömt bort att man inte får hoppa. När han märkte att jag inte tog fram osten gick han och la sig.

Killarna borde komma upp snart. Speciellt den lille som ska ha spanskaprov idag. Han är lite putt på att han måste traska iväg till skolan. Själv är jag lite avundsjuk på honom.

Ha en bra dag

Av Pia - 8 mars 2021 10:57

Hann mycket innan jag började jobba idag. En promenad innan frukost. Åt frukost med både mamma och David. Joakim kom och hämtade smörgåsar innan han gick in till sig. Sedan kom leverans från mathem. Hann till och med ligga lite i sängen och vila innan jag började kl 9.00

Är så glad att jag har börjat med mina morgonpromenad igen. Man vaknar och man har en bra känsla i kroppen hela dagen.

Nu på första fikat var jag ute en sväng med Moltas. Så två promenader innan lunch. Give me five på det.

Förra vecka hade jag en utmaning men några tjejer om att inte äta godis och fikabröd sju dagar irad. Jag klarade det så jag kör sju dagar till.

Ni får ha en bra dag .

Av Pia - 4 mars 2021 17:03

Ja alltså inne på kontoret. För första gången sedan före jul. Kändes som jag skulle åka på konferens över dagen. En kollega var oxå inne mysigt att få prata med varandra ordentlig och inte bara över chatt.

Är lite trött nu så jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Kan ju berätta att jag inte kunde logga in på bloggen i morse så det är därför jag skriver nu.

Ha en skön kväll.

Av Pia - 3 mars 2021 08:16

Idag gick jag upp och gick en lite längre promenad innan frukost. Känner mig himla stålt över det. Börjar sakta men säker få in morgonpromenad igen. Gör pausgympa fem gånger om dagen. Vi har en app i jobbdatorn som påminner en. Eller det kommer fram en tjej och peckar på en och vissar sedan fem olika rörelser som man ska göra. Det glr att man rör sig lite iallafall.

När man har ont så kommer det många tankar över en. Det är lätt att låta en dra med sig i spiralen ner så man hamnar i en depression. Denna gång lyckades jag hålla inte bara näsan över ytan utan halva överkroppen. Så efter värken kan jag återgå till normalläge på engång mot tidigare gånger då jag har fått kämpa med en depression efter värken. Väldigt skönt. Känns verkligen skönt att veta att man behöver inte gräva ner sig varje gång det går dåligt utan. Man kan bara fortsätta framåt. Man behöver inte bli ett offer under smärtan. Eller negativa känslor. Det har tagit lång tid att komma dit men inte ett helt liv. Det händer en masss saker i livet. Livet är en bergodalbana. Det går upp och ner. Och det är man själv som bestämmer var ens normal tillstånd är. Min är på nästan ända uppe på toppen. Så varje gång det tippar ner och är på väg ner i dalen så motarbetar jag det men alla medel så att dalarna inte blir så djupa. Har liksom lärt mig vad som gör att jag mår bra. Lärt mig att inte bli ett offer. Visst händer det saker som gör att man är ett offer just då men det betyder inte att man stannar kvar där. Och speciellt inte kräver att andra ska se en som ett offer och överför sina upplevelser till andra. Nä ska nog säga. Att överföra sina egna uppleverser negativt till andra och göra att de mår dåligt av det. Så svårt att förklara. Men min upplevelse är min upplevelse och din upplevelse är din. Och du ska inte må dåligt av min upplevelse eller jag av din. Man kan ju byta erfarenheter med varandra men inte mer. Man behöver inte heller tycka lika om upplevelser heller. Man kan tycka om personer som tänker annorlunda mot en själv. Det kan ju bli en krydda i ens liv och man får ny syn på olika saker.

Och vad vill jag säga med allt detta då? Tyck om olikheter. Var rädda om varandra, tyck om varandra för den man är. Lev här och nu. Lev inte i det förflutna. Ta med efarenheten från det förflutna och gör saker bättre i framtiden. Personlig utveckling ett mordernt ord kanske. Men det är ju livet. Man utvecklas som person hela tiden. Så stäva upppåt hela tiden. Jag tror verkligen på positivt tänkande. Försöker man vända negativa saker till positiva så kommer man framåt.

Hur jag tar mig framåt betyder inte att du kan föra exakt lika dant. Man måste hitta sin väg och ta sig framåt. Om man tittar bakåt så kanske man ska tänka vad lärde jag mig av den erfarenheten, hur kan den lärdomen ta mig framåt istället för ååå stackars mig som upplevde den saken och den saken. Kan mina lärdomar av det jobbiga hjälpa andra. Som nu har jag en vän som går igenom en skiljsmässa. Jag har kunnat hjälpa henne framåt genom att berätta hur jag gjorde. Så hon kunde ta del och omvandla den informationen till sin situation och gå framåt.

Lycka till med denna dag och hoppas ni får en massa positiva saker som gör att ni går framåt.

Nu är det dax att sätta sig och jobba.

Av Pia - 2 mars 2021 07:57

Ok klapp på axel skriver idag med. Klarade går dagen helt ok. Värken har gott ner till sina normala nivåer. Men fick något i magen när jag åt middag som gjorde att magen och tarmarna protestera hela kvällen och halva natten. Sitter nu och dricker te och äter rostatbröd utan pålägg och väntar på om magen accepterar det. Hade tänkt ta en promenad på en gång när jag gick upp. Av förståeliga skäl så mådde jag så där i morse så jag hoppade in i duschen istället. Och nu sitter jag här och funderar om jag inte ska ta min minipromenad ändå. Tänkte få till en lunch promenad oxå.

Jaja den som lever får se.

VVS-gubbarna var här och konstaterade att relefilingen var bra men ändå så ser de att det fastnar på några ställen. De ska skicka filmerna på våra rör till experter i Finland för att se om de kan se vad det är för fel. De börjar tala om att lutningen är fel. Men det var inga problem innan relefilingen. Så det tror vi inte på. Men tills de har löst problemet så tycker dem att vi ska använda så lite papper som möjligt och alltid spola med stora knappen och sedan spola två gånger. Vi har en granne rakt över gatan som gjorde relefiling samtidigt som oss och samma firma och de har inte haft ett ende problem. Så håll tummarna att de hittar felet och kan lösa det utan större problem.

Ha en bra dag

Av Pia - 1 mars 2021 07:17

Det var en evighet sedan jag skrev. Svårt att få in rutiner när man inte åker pendel. Februari vilken månad. När man kunde vabba så hete det vabuari. Men detta år få jag kalla det värkuari. Hela februari har jag haft hög värk. Ja då snackar jag om näst intill outhärdlig värk. Var hemma förra veckan, nä jobbade på måndagen, men sedan hemma utan att jobba. Första två dagarna gjorde jag ingenting. På torsdagen släppte värken till mina normal nivåer. Då kom tröttheten. En utmattande trötthet. Nästan som barn som somnar medans de äter. Ja så trött. Men sakta men säkert har jag blivit bättre. Idag tog jag äntligen min morgonpromenad. Vissligen bara 10 minuter men det är en början. Allt jag gör måste smygas igång så kroppen inte börjar värka.

Lite pyssel har jag åstadkommit. Diamond painting är så av slappnade om man får lyssna på en bok oxå.

En virkat kuddfodral

Ett virka får

Och förra veckan la jag ett pussel som värk terapi

Ja ni ser försöker göra saker även fast värken är hög.

Självklart så har jag gjort vardagssysslor som laga mat, tvättat, vikt tvätt, städat osv. Men det är sådant som går bara av farten.

Nä nu ska jag gå och jobba.

Ha en bra dag

Presentation


Denna blogg handlar om mig och mina intressen samt hur jag kämpar med vardagen.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

a casa di Pia

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards