acasadipia

Direktlänk till inlägg 6 maj 2022

Be om hjälp?

Av Pia - 6 maj 2022 10:39

Hur ber man om hjälp?

Lätt att säga svårare att göra eller hur?

Men det beror på vad man behöver hjälp med. Behöver man hjälp med att borra ett hål, såga, gräva osv är det lite lättare att be om hjälp.
Att be om hjälp för att städa toaletten, dammsuga, laga mat osv är svårare.

Att hjälpa någon med dens vardagsgrejer är oxå svårt. Man är rädd att kliva den man hjälper tånarna. Och man är är rädd att få den man hjälper känna sig värdelös för att den inte orkar göra saker.

Har tänkt mycket på detta. Har man någon som vän eller närastående som behöver hjälp tillfälligt för den är sjuk eller har ett barn som är sjukt så kan man nog egentligen bara hjälpa utan att fråga vad denna behöver hjälp med. Utan komma och bara göra.

Men om man har någon vän eller närastående som troligen inte kommer att komma tillbaka och kunna klara sig helt själv kanske man får vara lite försiktigare för då är det nog känsligare för troligen vet denna någon att hen inte kommer att bli bättre.

Jag är ju två tonårskillar som kan hjälpa mig och de gör det. De skulle nog göra mera om jag bad dem. Men jag vill att de ska få vara tonåringar. Jag ber bara nör jag verkligen inte kan. Tror de har det tufft att se sin mamma så dålig som jag ibland är räcker för dem. De måste ju få bearbeta sina känslor för att ha en sjuk mamma. De ser att jag får ena biverkningen efter den andra under min cellgiftsbehandling. Jag vet inte om hur jag hade reagerat om om någon av mina föräldrar att genomgått detta när jag var tonåring.

Nu har jag skrivit av mig lite.

Ha en bra dag.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pia - Måndag 6 maj 10:26

Nu har jag jobbat mina två timmar. Jag har duschat. Och klockan är lite över tio. Så vad händer nu då? Vad ska jag hitta på idag. Det är mulet, men regnar inte. Trädgårdsarbete? Städa inne? Titta på en serie? Stryka? Pyssla? Baka? Sticka? L...

Av Pia - Torsdag 2 maj 08:43

Sedan i måndags har jag jobbat 25% igen. Det innebär att jag jobbar 2 timmar per dag hemifrån denna vecka och nästa. Måndag den 13 maj går jag upp till 50 % och just den dagen ska jag åka in till kontoret. Änså länge känns det bra. Ingen ångest ingen...

Av Pia - Onsdag 10 april 14:03

Två dag har jag försökt jobba. Vad har hänt under dessa dagar? Ångest, hjärtklappning och värk. Fan jag var inte redo ännu. Nu är jag åter sjukskriven på heltid. Jag känner inte igen detta. Har varit deprimerad och haft ångest förut. Men de...

Av Pia - Tisdag 9 april 11:47

Rummet färdigt för jobb. Det är två timmar kvar så nu vila. Före: Efter: ...

Av Pia - Tisdag 9 april 09:31

Trodde inte jag skulle bli så här dålig. Så dålig att jag har varit helt sjukskriven i 6 veckor. Fattar ni 6 VECKOR. Idag börjar jag jobba 50 %. Börjar med att jobba hemifrån. Jag har ångest för att börja. Det började i söndags med en pirrande käns...

Presentation


Denna blogg handlar om mig och mina intressen samt hur jag kämpar med vardagen.

Fråga mig

4 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

a casa di Pia

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards